Codul Rutier 2024 – Anunțul surprinzător pentru șoferii români care depășesc limita de viteză. Poliția trebuie să țină cu ei, unii scapă de amenzi

de: Alexandru Puiu
14 12. 2023

În România, una dintre cele mai comune contravenții constatate în trafic și una dintre cele mai periculoase este depășirea limitei de viteză. Cu toate acestea, polițiștii vor fi obligați să fie mai flexibili când calculează sancțiunile, conform unui nou proiect legislativ de modificare a Codului Rutier.

În contextul în care anumite dispozitive radar de măsurare a vitezei din trafic vin la pachet cu o marjă de eroare, o nouă inițiativă legislativă obligă agenții rutieri să aplice marja de eroare în favoarea șoferului. Cu alte cuvinte, să scadă viteza măsurată de aparat pentru a micșora amenda sau, eventual, pentru a renunța complet la amendă.

Citește și: Anunțul pentru toți șoferii din România: Ce se întâmplă cu limitarea vitezei mașinilor la 30 de kilometri la oră

Codul Rutier în România, țara cu cele mai mortale străzi din Europa

Din cauza marjei de eroare de la radare, viteza măsurată de aparate tinde să fie negociabilă cu agentul de la Poliția Rutieră, după cum se arată într-un proiect legislativ accesibil la această adresă, document menit să aducă modificări Codului Rutier care, dacă va fi aprobat, își va face simțite efectele pe străzile din România din 2024.

În teorie, proiectul este menit să întindă o mână de ajutor șoferilor care depășesc cu puțin limita de viteză pe o secțiune de drum. În practică, va da mână liberă și mai multor abuzuri și va încuraja românii să depășească viteza încă ”un pic”. Ca referință, alineatul suplimentar care se va adăuga este ”în cazul constatării contravenţiilor prin folosirea unor mijloace tehnice certificate sau verificate metrologic, agentul constatator va aplica în favoarea contravenientului marja de eroare a aparatului folosit.” Marja de eroare va fi desprinsă din buletinul de calibrare sau de verificare metrologică a aparatului de radar.

Citește și: 300 de zile fără permis: Modificarea drastică din Codul Rutier

Cât este marja de eroare la radarele rutiere

Conform Ordinul Biroului Român de Metrologie nr. 301/2005 privind aprobarea Normei de metrologie legală NML 021-05 „Aparate pentru măsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor (cinemometre)”, erorile maxime tolerate pentru măsurarea vitezei sunt după cum urmează:

  • pentru măsurarea vitezei, simulată în condiţii de laborator, eroarea maximă tolerată este de:
    • ± 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
    • ± 1 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;
  • pentru măsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, pentru cinemometrele care funcţionează numai în regim staţionar, eroarea maximă tolerată este de:
    • ± 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
    • ± 3 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;
  • pentru măsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, pentru cinemometrele care funcţionează atât în regim staţionar, cât şi în regim de deplasare, eroarea maximă tolerată este de:
    • în regim staţionar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este cea de la anteriorul punct;
    • în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului de patrulare, eroarea maximă tolerată este cea de la anteriorul punct;
    • în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de:
      • ± 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
      • ± 4 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.

Conform Codului Rutier aflat în vigoare în România, marja de eroare a aparatelor radar nu se poate folosi în contestarea sancțiunilor rutiere.